Editing


‘Help! De aandacht van mijn kijker gaat verloren’

U kent het verschijnsel waarschijnlijk wel… u hebt een mooie vakantievideo van een uur gemaakt en kan niet wachten om deze aan uw familie en vrienden te laten zien. Vol enthousiasme start u de video en ben benieuwd naar de reacties. Maar in tegenstelling tot wat u verwacht had gebeurd er heel wat anders. Na een aantal minuten begint het geroezemoes. Mensen gaan zachtjes tegen elkaar praten en al snel ontstaan er hele gesprekken. Heel leuk als ze over uw video gingen maar dat is helaas niet het geval. Wat is er gebeurd? Simpel: de kijker is zich gaan vervelen omdat ze niet meer geboeid zijn en gaan daardoor andere dingen doen. De aandacht is weg en uw hele plan om uw mooie vakantie te laten zien valt in duigen.

Dit verschijnsel is logisch te verklaren. De mensen aan wie u de video laat zien waren er niet ‘live’ bij dus de herkenningswaarde is er niet. U zult merken dat wanneer er tussen het gezelschap iemand zit dit er wél bij aanwezig was, deze persoon ook langer de aandacht vasthoudt. Hij of zij herkent zich namelijk in de beelden en is benieuwd wat er nog allemaal volgt. Je kunt dit vergelijken met het bekijken van vakantiefoto’s. Laat iemand eens 100 vakantiefoto’s bekijken. Na de 15e foto wordt de aandacht steeds minder. In het begin zie je diegene nog aandachtig naar de foto’s kijken maar het bekijken gebeurd vervolgens steeds sneller en met minder aandacht. De snelheid waarmee de eerste 15 foto’s bekeken waren gaat nu net zo snel als de laatste 50, oftewel voor die laatste 50 foto’s is geen aandacht meer.

Debet aan dit verliezen van de aandacht zijn twee hoofdzaken:
• de totale lengte van de video is te lang
• de scenes binnen de video zijn te lang

Totale videolengte te lang
Met de totale lengte bedoelen we dus het moment van het starten van de video tot aan het einde. Iemand die niet direct betrokken was bij de betreffende beelden houdt het aandachtstechnisch niet vol om, in dit geval, een uur vol aandacht te kijken.

Scenes te lang
De totale videolengte wordt vaak te lang omdat de scenes te lang zijn. Een klassieke beginnersfout… Je bent op vakantie en op het terras is s’avonds een animatieshow. Je pakt je camera en begint te schieten. Het is een leuke show dus je filmt alles wat er gebeurd. Zoals ik mijn verhaal hierboven begon zal de kijker die hier niet bij aanwezig was na een aantal minuten al de aandacht verliezen. Maar je kunt ook niet de camera even stop zetten om kortere scenes te filmen want dan mis je misschien net het leukste gedeelte. Maar wat dan?

De montage – de kunst van het weglaten
Om het geheel voor iedereen interessant te houden komt de editing, oftewel montage, om de hoek kijken. In het geval van hierboven film je dus zo lang je wilt en in de montage wordt het ingekort tot een interessant geheel. Het is de kunst om bij de kijker steeds te ‘pieken’ oftewel op het moment dat de aandacht dreigt weg te vallen, iets laten zien waardoor de aandacht weer het hoogtepunt bereikt. Dit dient eigenlijk gedurende de hele montage zo te gebeuren. Voorbeeld: je filmt een act van een clown en aansluitend een papegaaienshow. Laat je deze een uur zien, dan is de aandacht zo verdwenen en kijkt bijna niemand meer. Wat er dus moet gebeuren is dat de leukste stukjes van die clown eruit gehaald worden waardoor mensen getriggerd raken om te blijven kijken. Dit doe je ook zo met de aansluitende papegaaienshow en zo hou je een video van een 10 minuten over en zul je zien dat iedereen met aandacht blijft kijken. Ze krijgen namelijk steeds nieuwe impulsen die ervoor zorgen dat de aandacht behouden blijft en ze dus blijven kijken. En dat is wat je uiteindelijk voor ogen had. De lengte maakt dus niks uit, sterk nog: dit is juist de reden dat men vaak afhaakt. ‘Less is more’ of ook wel de uitdrukking die echt slaat op het vak van editing: ‘De kunst van het weglaten’

Net zoals bij onze mediaproducties hanteren wij bij de montage van bestaand beeld- en geluidsmateriaal ook een ‘no nonsense’-tariefstructuur. Geen uurlonen die niet te controleren zijn, maar een standaardtarief per gegevensdrager. Klik hier voor onze tarievenlijst.